21 november op naar colombia barraquilla

24 november 2014 - Santa Marta (Distrito Turístico Cultural E Histórico), Colombia

Om 12 uur kwam terrence mij ophalen om me naar het vliegveld te brengen wat is super fijn vond omdat ik best wel zenuwachtig was om naar colombia te vliegen. Mensen hebben me zoveel gewaarschuwd over dit land wat ik wel en vooral niet moest doen. Toch ben ik vanuit mij zelf gaan kijken en heb de keuze gemaakt om kleine vier weken rond te trekken door colombia ook omdat ik dacht curacao wel gezien te hebben en volgende maand daar nog een maand kan zijn. Om kwart over drie half vier heb ik ingecheckt bij de balie en tien voor half vijf zou ik moeten vliegen binnen moesten we allemaal door controle en na controle paspoort waar een ontzettend lange rij mensen stond ik zou dat nooit kunnen redden in die drie kwartier dus ben voor in de rij gekropen na door de laatste controle te zijn gegaan stond er al een rij van ongeveer 9 mensen te wachten ik denk dat kan dus nog wel even duren voordat iedereen aanwezig was. Nog geen vijf minuten later werden we met ons busje naar het kleinste vliegtuig gebracht die er op het vliegveld te vinden was naar anderhalf uur gevlogen te hebben was ik weer een uur terug in de tijd geland in barraquilla meteen werd ik omringd door mensen die me allemaal in de taxi wouden hebben maar ik dacht laat ik even rustig bekijken wat de mogelijkheden zijn en alles observeren en natuurlijk geld pinnen ik heb 300000 pesos opgenomen wat gelijk staat aan 100 euro en ben naar de taxi chaufeur gelopen heb daar een prijs gemaakt voor 24000 dollar ongeveer tien euro om mij naar het hotel te brengen ik had op de kaart gezien dat het zeker wel 40 minuten rijden was vanaf de airport maar door al die chaos in de stad hebbben we er zeker een dik uur over gereden. Jeej wat eenleven op de straten overal grote groepen mensen die bij ekkaar stonden te drinken of muziek aan het luisteren waren, autos vrachtautos fietsen brommers motoren paard en wagens mensen te voeten alles ging kris kras door elkaar heen grootste chaos die ik gezien heb ik had de ramen open maar die moest ik later dicht doen wegens overval maar ook de stank van alle uitlaat gassen. Na veel indrukken toch in het hotel aangekomen ben ik lekker in mijn bedje gekropen want merkte dat ik na al dat gefeest en vier a vijf uur op een nacht sliep toch wat slaap tekort heb gekregen dus wil alles even bij slapen. Na een zware nacht te hebben gehad ieder uur wakker te zijn geworden omdat het bed zo hard was als de vloer haha en ik houd van hardere matrassen maar voor dit matras moet je toch meer spek hebben dan ik op mijn lichaam heb hoor om acht uur ben ik eruit gegaan en heb een tostie uit de magnetron gekregen van de kok erg lekker voor iemand met grote trek een kopje koffie erbij waar mischien twee druppels koffie inzaten en de rest melk maar het was zoet dus ik vond het lekker. Na die tijd ben ik snel onder douche gesprongen nah ja douche gewoon een koude straal die uit de muur komt net als een tuinslang maja water is water en ik kon me er in ieder geval mee wassen. Na het douchen ben ik een stuk gaan wandelen gewoon 1 rechte weg want zo kon ik in ieder geval niet verdwalen ik durfde de bus niet te pakken niet wetende waar ik zou zijn en zou belanden. Ik ben even langs de kant van de weg gaan zitten in de schaduw want in zoon grote stad met alleen maar uitlaat gassen en geen wind is het al gauw gloeiend heet half tien in de ochtend om precies te zijn. Er kwam een man op mij af en begon spaans te praten en kreeg weinig mee maar hij wou met mij mee wandelen omdat ik blijkbaar dicht bij een slechtere wijk liep hijzelf kon geen werk krijgen en sliep op de straten hij zij dat dichtbij een caribische museum was en of ik dat leuk vond waarop ik ja schudde die man is helemaal met mij meegelopen ondertussen zijn we aangesproken door politie volgens mij vroeg de politie aan hem waarom hij met mij meeliep maar al snel liet hij ons door. Het is raar en moeilijk als je de taal weinig tot niet begrijpt maar het moet doen met de non verbale houding om zo iemand te begrijpen. Eenmaal in het museum te zijn aangekomen kreeg ik een rondleiding in het spaans met een aantal spanjaarden weer begreep ik er weinig van maar het is goed om het zoveel mogenlijk te lluisteren uiteindelijk ga ik het leren. Ik heb in dat museum gezien welke volken er in colombia leven en dat barranquilla haven stad is van zuid amerika. Na de rondleiding ben ik weer terug gelopen in de droge hitte pf zo anders dan curacao het land wat ik mis vanaf dat ik er vandaan ging (nu wetende dat ik daar heen ga om toekomst te maken) in het hotel aangekomen 12 uur was ik zo moe van de zon dat ikmaar weer lekker twee uurtjes plat ben gaan liggen. Ik zou rond 2 uur opgehaald worden want had bij terug komst snel een hostel geboekt in santa marta want wist al gauw dat ik niet in deze stad wik blijven grote stad is niks voor mij ttenminste niet ergens waar je de taal niet begrijpt ondanks dat het me opvalt dat colombianen erg vriendelijk zijn. De busbis uiteindelijk niet gekomen en ben met de taxi naar de bus gereden ook deze taxi was erg aardig en probeerde me van alles uit te leggen over zijn stad alleen ik kon er moeilijk naar luisteren want zag deze chaos van de stad nu in het licht en dat was heftiger dan in het donker jeej wat een mensen en er lopen erg veel verslaafden rond hier in barraquilla je ziet het aan de manier van lopen alsof ze de hele wereld aan kunnen en het hele kleine mannetjes zijn. Ook lagen er erg veel mensen nog op de grond te slapen op een gegeven moment gingen de slote dichten en ik moest me bukken voor het geval dat er mensen auto in zouden springen puur om geen risico te nemen. Uiteindelijk aangekomen bij de bus hakte naja gewoin twee bussen aan rechter zijde van de weg die erg gehaast waren om mij van taxi in bus te krijgen. Voor anderhalf uur in de bus van barraquilla naar het rustige stadje santa marta koste mij 12000 mil-duizend omgerekend 4 a 5 euro het was een prachtige rit ondanks dat ik met mij neus op de feiten werd gedrukt dat het leven vooor heelveeel mensen hier erg zwaar is, ik weet diep in mijn hart dat velen van hun niet anders gewend zijn en hier vrede mee hebben maar toch zal het hard knokken voor ze zijn om te alleen te leven mensen wonen in inimini hutjes met golfplaten op hun dakjes met velen daar half in het water van het meer denk dat het voor de vissers wel goed is maar oo wat een vuilinis in hun voortuintjew wat aangelegd is met autobanden ja het heeft me moeite gekost om niet te gaan huilen in de bus ik waardeer op deze manier echt het leven wat ik heb ondanks dat ik al dacht het te waarderen uiteindelijk moest ik de taxi vanaf santa marta weer 8 km terug nemen om bij het hostel aan te komen en wat ik daar aantrof was boven mijn verwachtingen (ook al heb ik nooit verwachtingen zelfs al zou ik ze hebben dan) hemels plekje ik zal het omschijven je belt aan bij een deur beveiligd je steekt een meer over per kleurijk geschilderd bruggetje en dan sta je op het strand en daar staat het hostel super 7 meter van kamer naar de zee echt een heerlijk plekje en dat voor nog geen 7 euro per nacht na heerlijk vis gegeten te hebben ben ik gaan slapen de volgende dag weer vroeg uit de veren en ben rond half negen naar het strand gegaan en daar blijven liggen tot 12 vervolgens samen met een meisje naar de winkel gegaan wat drinken gekocht en verschillende onbekende soorten fruit ingeslagen en weer terug gegeaan naar het hostel meisje en ik zijn weer naar het strand gegaan en ik rook ineens een weed lucht was ze gewoon naast me een jointje aan het roken en ik tja kon het niet laten om 3 hijsjes te proeven pff dat was heavy shizzle steeg niet meteen naar mijn hoofd maar in zee werd de klap erg groot hahah je kan hier niet de zee inkijken zoals in curacao en ik voelde wat aan mijn been waardoor ik niet wist hoe snel ik het water uit moest komen sloeg nergens op wat volgens mij gewoon een plantje hihi wat die hijsjes wel niet met je kunnen doe. Ik ben tot half zes blijven liggrn en lekker gaan douchen en gegeten nu na een strand wandeling gemaakt te hebben lig ik lekker in bed morgen lange dag want ga met een jongen naar parque tyrona