parque tyrona colombia maandag 24 nov tot dinsdag avond 25 nov 2014

27 november 2014 - Santa Marta (Distrito Turístico Cultural E Histórico), Colombia

Om half zeven werd ik wakker, even naar het strand gewandeld en een duik genomen daarna een heerlijk ontbijtje gegeten en na het eten mijn rugzak ingepakt met touw en een blokje waarmee je vuur kan maken druppels voor water reiniging en een lange broek en veel drinken en eten goed voorbereid dus op een trek door de jungle op naar santa marta om vanaf daar de bus te pakken naar parque de tyrona. Eenmaal in santa marta te zijn aangekomen heb ik nog een pet gekocht voor de zon en warmte op mijn koppie. We hebben de bus van 6000 pesos genomen (2,20euro) voor twee uur rijden wel zonder airco want die met airco is 7000 de busreis erheen was al prachtig we kwamen door dorpjes en gingen steeds hoger totdat we uiteindelijk voor de iingang van tyrona stonden daar moesten we helaas 38000 (14 euro) betalen voor entree want ze geloofden niet op mijn blauw/groene ogen dat ik 25 was want dan was het maar 7000 erg groot verschill maar ze moeten toch ergens aan verdienen. 1 maal in het park konden we een bus nemen tot de helft van arrecifes een strand voor 1000 pesos maar hoe gierie of eigenwijs ik was wou ik alles te voet doen die jongen met wie ik was een eigenzinnige (vis) jongen uit Amerika die ik in het hostel had ontmoet en gevraagd had om mee te gaan stemde toe om te lopen hij vond alles wel prima zolang hij maar af en toe kon stoppen om een jointje te draaien en te roken (tja ik ben toch in colombia plek genoeg om het te laten groeien en iedereen smoked hier maar wel iligaal) na 1000 stappen bergopwaarts gedaan te hebben op een redelijk normale we had ik al spijt dat ik die 40 euro cent niet had betaald hahha ik hield de bus aan maar die dacht laat die gringo maar lekker lopen na twee uur wandeling zag ik een paard staan aan een boom vastgeknoopt en was al meteen helemaal blij want dacht dit is een teken dat er meerdere zijn en ja hoor een kilometer verder zag ik een stal met allemaal paarden en mochten voor 16000 (5.90 euro) een paard uitzoeken die ons volgens eigenaar een half uur naar arrecifes zou brengen wat uiteindelijk nog een uur lopen was te paard en er ging ook nog een hulpje mee wou ik snap niet dat dat hier kan voor dat geld ik ben hier echt rijk. Het was een super ongelooflijke ervaring om te paard te gaan door de jungle ondanks dat ik wel medelijden had met het paard want wat een zware modder en smalle paden met grote diepstes naast ons onderweg hoorde ik de apen en ja hoor hoog in de bomen klommen er twee kleine aapjes ooo super ik kan geen woorden vinden op hoe ik dit soort momenten ervaar je geniet zo van alles wat leven is de bomen vogels en dieren uiteindelijk kwamen we bij arrecifes aan tenminste we moesten te voet verder we hebben eerst even geluncht en wat gedronken bij een restaurantje daar en verder op weg gegaan kwamen we bij een camping aan en vanuit daar konden we een smal pad volgen richting zee en wat ik daar aantrof oooo hemels een schilderij woest zee en een landschap daarachterbik kon alleen maar kijken stralen en tranen van blijdschap nu zelf weer als ik het typ en herinner wat er in mijn geheugen zit bergen palmbomen en 1000enden andere soorten planten en bomen op al die hectares grond bergen naast elkaar en dan die wolken in de bergen en de zon achter de bergen de rivier of meer voor de bergen tussen het strand en de camping in en dan het strand vol met een soort klimop met allemaal bloemen op de grond en die vogels blauw wit rood en vlinderen die rondvliegen wat is nederland lelijk vergeleken met deze prachtige natuur ik begin steeds meer afkeer tegen nederland te krijgen hoe erg het me spijt alleen de feesten en vrienden en family zijn me wat waard meer niet ik woon liever in een klein hutje met voldoende voedsel en natuur om me heen vooral zon en zee waa je energie van krijgt en gevoel hebt dat je leeft. Zo ik dwaal weer af maar ben zeker van mijn zaak ☺ ik hoor niet thuis in nederland wat ik al jaren voel en nu bevestig hoe erg ik mijn family zou missen (opa en oma mila mama en reza en kim en de rest jullie kunnen altijd vij mij komen wonen hoor☺) he nu word ik weer emotioneel door mijn woorden en gedachtes. Waar was ik in mijn verhaal even teruglezen. Oja het schilderij het werd al schemerig en als he klokslag zes is dan is het pikkedonker hier twaalf uur zon twaalf uur donker precies op de evenaar he, we hadden nog drie kwartier om een tocht naar cabo de juan te maken. Maar voordat we aan het eind van het strand waren en daar nog eeen inkaping van strand door moesten en vanuit daar weer de jungle inmoesten en vanuit daar nog zeker een half uur moesten wandelen was het echt al bijna donker en jungle nog donkerder tomas die we ondertussen tegen waren gekomen op het eerste strand en mee zou wandelen haakte af en ging terug allie de amerikaan wou door maar ik kreeg een raar onderbuik gevoel en durfde niet verder ik werd een beetje angstig en vertrouwde allie in 1 keer niet meer (vertrouwde hem zowiezo niet niemand hier) juist omdat hij zo graag door wou in de donkere jungle zelfs het verhaal van johan van de sloot spookte door mijn hoofd een parinoide gevoel (eerlijk gezegd wist ik ook half dat dat para gevoel door de vier hijsjes die ik van de joint had meegerookt op het strand) maar ik ben blij dat we richting camping zijn gewandeld zelf de camping konden we niet meer vinden want eenmaal donker zie je niks meer. Uiteindelijk op de camping aangekomen konden we een nacht in de hangmat slapen voor 10000 (3,70) pesos we hebben eerst lekker vis gegeten en zijn daarna met drie jongens twee duitsers en 1 zwitserlander naar het strand gegaan om daar te chillem onder de sterrenhemel en de boys wouden daar nog een jointje roken. Oo wat was dit prachtig nog nooit in mijn leven heb ik zoveel miljarden sterren gezien en een aantal vallende sterren hemels haha op een gegeven moment de boys waren aan het smoken scheen er ineens een zaklamp op ons en ja hoor daar kwam de politie aan de boy stopte de weed in het zand en ja hoor de politieman fouilleerden de boys als eerste en hoe overal waar hij kon voelen voelde hij heel anders dan in nederland op een feest drug foullieren daarna kwam ik, ik was erg lacherig tegen die man en keek hem recht in de ogen aan haalde mijn tas leeg en begon spaans te praten muy linda estrellas no luna mucho beber mucho comida hij vond het wel goed en voelde mijn lichaam niet aan de tas daarna begon hij eenleuk gesprek met ons en ging naasy mij zitten hij bleef me aankijken en voelde voorzichtig mijn benen en begon mijn armen te strelen het was geen lelijke colombiaam maar liet blijken dat ik hier niet van gediend was en ging vlak naast de duitser zitten en na sinco minutos salida de police hombre we zij nog een klein uurtje blijven ziten en naar onze hangmat gegaan. De nacht in de hangmat was lang ik heb in totaal een half uur geslapen overal hoorde ik beesten gebrul van apen ofzo en voetstappen mijn instinct ia dat ik erg waakzaam ben op mijzelf en daardoor mijn slaap niet kon vatten en het werd uiteindelijk toch 6 uur dus hangmat weer uit en verder trekken ik schijf morgen deel twee van tyrona parque maar deze dag en nacht waren ee super ervaring voor mij ook al was ik nog nat van het zweet van eerste dag en bleef nat in hangmat