tolu en san bernadus eilanden en medellin

24 januari 2015 - Paramaribo, Suriname

In de vroege middag ben ik met de taxi naar het busstation gebracht dit was toch nog dikke 45 minuten rijden van de stad af na uiteindelijk met mijn beste spaans de juiste bus gevonden te hebben uit de tientallen die er stonden heb ik mijn kaartje afgestempeld en ben in de bus gaan zitten. We waren nog geen tien minuten onderweg en ik begin toch een partij misselijk te worden de ongelijke wegen in colombia gaten en hobbels is het moeilijk te doen met zoon bus en mijn planning was om met de bus 11 uur vanaf tolu naar medellin te rijdem maar die had ik al gauw afgeblazen in mijn hoofd hehe mooi met het vliegtuig na vier uur hobbelen kwam ik aan in tolu nah ja in the middle of nowwere stopte de bus, gelukkig stonden er een paar jongens met een fiets en daarachter een zitje te wachten op toeristen die ze voor 5000 naar de stad(dorp) konden fietsen erg leuk om vanaf de buitenlucht een klein stadje binnen te komen ik werd voor mijn hotelletje afgezet waar ik verwelkomt werd door een chaotische liefe man die wees me mijn kamer en voor omgerekend een tientje kon ik daar de nacht doorbrengen een groot twee persoonsbed en een 1 persoons ernaast groot balkon en ruime douchecabine. Later toen ik beneden kwam zag ik een blonde jongen zitten micheal genaamd een nederlander wat fijn dat ik na een lange tijd geen Nederlands te hebben gepraat weer gebrekkig nederlands kon praten tegen hem continu ben je in je hoofd namelijk bezig met vertalen naar spaans en engels en dat door elkaar haha. Hij was super aardig en we zijn na een douche te hebben genomen samen uit eten gegaan zo kwam ik erachter dat hij ook een dagtrip had geboekt naar de eilandengroep alleen mijn plan was om op een bijna onbewoond eiland te blijven slapen. De volgende dag ging de wekker om 6 uur ik heb mijn kleine backpack ingepakt en vertrouwde de eigenaar zo dat ik de rest van mijn spullen bij hem bewaarde anders een gedoe met al dat gewicht. We zijn eerst wezen ontbijten met een vette arepa met een gefrituurd ei er in wat erg zwaar op de maag valt maja alles in colombia is gefrituurd veel chorizo met bak banaan gegeten daar en zeker 3 kilo zwaarder geworden in die maand maja dat krijg je al je geniet van het mooie lekkere leven. Na het ontbijt zijn we in de speedboot gestapt om na de eilanden te varen pff ook dat deed mijn maag geen goeds hahah uiteindelijk na een uurtje varen kwamen we langs de eerst twee eilanden op het tweede eilamdje zijn we een tocht gaan maken dat was een dierentuin met allemaal zielige dieren die opgesloten zate ppff wat had ik het er hier moeilijk mee het ergste waren de zielige apen en de flamingos bij de flamingos waren er benen afgeszaagd zodat ze niet weg konden vliegen een vreselijk gezicht was dat kun je je voorstellen dat je nooit meer van je plek af kan komen er sneu dit gelukkig vaarden we na een uur weer verder om zo het derde eiland te zien dit was het kleinste dichtbevolkte eiland ter wereld overal huizen op mischien 2 voetbalvelden ruimte oee je zal daar maar wonen verschikkelijk. Uiteindelijk kwam we bij het vierde eiland aan dit was echt een subtropisch eiland waar ik erg graag gedropt wou worden en mijn nacht in rust zou kunnen doorbrengen helder blauw water en wit strandzand in totaal woonden er 70 mensen op het eiland en ik mocht aan een hutje aan de zee die nacht onder het geklots van het zee water in slaap vallen (wat is het leven zwaar zeg) voordat ik zou gaan slapen had de heer die me bij mijn hutje had gebracht een heerlijke kreeft gevangen en bereid voor mij, hij name me mee door een veld onder de sterrenhemel alles moest ik met dat licht doen naar een plekje tussen de varkens in de modder haha daar stond een tafel met een vlammetje vuur waar ik mocht aanschuiven en daar een heerlijke maaltijd heb geproefd mijn eerste kreeft ever en erg lekker. Later weer terug gelopen naa mij hutje en uiteindelijk kwam de maan op waardoor ik erg veel zag want deze was vol. Ik heb me snel gewassen in zee water en ben naar bed gegaan waar ik heerlijk in de half openlucht heb geslapen. De volgende ochtend werd ik wakker en ben gaan zwemmen op een strand waar niemand was ik dacht na een uur maar is de naturist uit te hangen en vrij zijn zonder bikini in de grote oceaan te gaan zwemmen. Na tien minuten gezwommen te hebben kwamen er drie mannen aan dus moest ik verplicht nog een half uur langer in de zee blijven haha todat ik er helemaal verimpelt uitkwam ben ik richting toeristkant gewandeld omlekker te gaan brunchen na nog even gezont te hebben ben ik weer met de boot richting tolu gevaren en nadat ik weer gegeten en gechilt te hebben bij het hotel lekker mijn bedje in te gaan want de volgende dag zou ik vroeg naar de plaatselijk airport vertrekken omop de bonnefooi een ticket naar medellin te fixen. De volgend morgen rond 6 uur ging de wekker heb een fiets taxi gefixt die me naar de airport toefietse daar heb ik een goedkope ticket medellin gehaald en moest uurtje of vier oo de vlucht wachten. Er lande een vliegtuig en ik keek verschikt en hoopte met heel mijn hart dat dat niet mijn vliegtuig zou zijn want dan zou ik in het oudste barrel waar ik ooit mee gevlogen heb gaan vliegen haha en ja hoor de propellers werden aangedraait en daar ging thary (gelukkig) de lucht in