minca

9 december 2014 - Cartagena De Indias (Distrito Turístico Y Cultural), Colombia

Na het tyrona parque heb ik eerst een dagje niks gedaan lekker hele dag aan het strand gechilt en later met een schotse lady voor wel 3 en halve euro uit eten geweest kip met salade en fritas gegeten bij terug komst in het hostel heb ik nog lekker wat gechilt aan de bar en samen met martin en nog een boy over de beach gelopen en met onze kleding aan de zee in gesprongen om onder de sterrenhemel te zwemmen, heerlijk maar ondertussen was het al vier uur in de nacht dus even afdouchen onder de koude douche (en dat is echt niet lekker als je het al koud hebt) later nog even een eitje gebakken en tegen vijf uur dook ik mijn bedje in. Naar heerlijk 2 uur geslapen te hebben werd ik om zeven uur weer wakker en kon mijn slaap niet meer vatten ik snap er niks van de zon houd me wakker met zijn hete stralingen. Ik was van plam die dag naar minca te gaan maar omdat ik zo weinig nachtrust had gehad leek het me niet zo verstandig om een berg te beklimmen maar had ook geen zin om mijn kostbare tijd die ik in colombia had te besteden aan het liggen op het strand dus heb mijn hike kleding en schoenen aangetrokken en ben naar de weg gewandeld ook m daar een bis richting centro santa marta te pakken. Eenmaal in de bus ging ik naast een heel leuk vrouwtje zitten en we raakten meteen aan de kletst het veel me op hoe goed ik al een gesprek kan volgen het spreken blijft lastig want ik kan nog geen hele zinnen spreken maar met woorden aan elkaar knopen kom je ook al een heel eind, uiteindelijk begon een jongen die achter mij zat tegen mij aan te praten in het duits want dat had hij geleerd maar wat is dat moeilijk zeg om weer die switch te maken en ik begrijp klein beetje duits maar terug praten deed ik mooi in het spaans hahah. Eenmaal in het centrum vroeg ik aan iemand waar de bussen waren die naar minca gingen en die man wees me de weg over de mark en dan links af lopen derde huis en die persoon kan me wel een lift brengen in zij auto want bussen gaan die kant niet op omdat de weg niet goed is. Eenmaal het huis gevonden te hebben sprak ik de desbetreffende persoon aan en met tien minuten gingen we al weg. Ik vroeg hem of ik mocht roken in de auto en dat vond hij goed alleen eenmaal de peuk aangestoken te hebben zei hij dat ik snel moest roken want de auto zou anders kunnen ontploffen omdat de tank onder de zitstoelen zat we moesten nog twee andere mensen ophalen en het leuke daarvan was dat ik hen al kende van het vliegtuig curacao colombia zat ik naast hen man en een vrouw heel grappig die ook colombia gingen verkennen. Onderweg berg opwaarts hield ik het niet meer uit in de auto blijkbaar halen ze illigale benzine vanuit Venezuela omdat het daar spot goedkoop is maar er een zwaar chemische lucht aan hangt niet normaal wat allemaal in de auto komt en het wss nog eens een oud barreltje ook, ik voelde me zwaar ziek in die auto hing met mijn hoofd uit het raam en kreeg alsnog zware hoofdpijn en we maakte nogal een grote klim over wegen waar je als nederlander met je auto niet graag overheen zou rijden zware gaten hahah niet normaal na een klim van zes kilometer waren we eindelijk boven ik kon de auto uit frisse lucht wat kan een mens daar blij mee zijn zeg. Ik heb eerst een kwartier schone lucht ingeademd en daarna wat gegeten want ik voelde me slapjes van te weinig slaap denk ik. Toen ik eenmaal gegeten had kreeg ik weer energie het eerste gedeelte van de klim heb ik gelopen het tweede gedeelte ben ikbij een jongen achterop de motor gesprongen tot hij niet , eer verder kon en ben het lqatste erg stijle stukje naar boven geklommen, ik hoefde alleen maar het geluid van de waterval te volgen en eenmaal boven had ik een super uitzicht op de waterval die erg hoog was zo hoog dat ik de bron niet kon zien allemaal smelt water van de sierra nevada. Ik liep een stuk naar beneden en zag daar een hutje waar een man drankjes verkocht en ben daar even gaan zitten starende naar de waterval later wou ik even zwemmen in het water maar bedacht me meteen toen ik het water voelde met mijn voeten ijskoud brr dus ben maar een stuk omhoog geklommen todat ik niet meer verder kon. De natuur is hier zo onweerstaanbaar mooi en geniet zo met volle teugen van colombia het is de beste keus ever om hier een maandje te gaan rondtrekken. Na een uurtje ongeveerbdaar te zijn geweest twijfelde ik om nog een stuk bergopwaarts te gaan wist dat daar een hostel stond waar je een super uitzicht hebt vanuit je hangmat alleen had ik er de pif niet voor en wou lekker slapen die nacht en niet in de kou in een hangmat dus ben ik weer bergafwaarts gelopen naar het dorpje minca eenmaal daar heb ik in een restaurantje de heerlijkse quesadillas gegeten verukkelijk echt met liefde bereid heb hier ook een vette fooi van 7000 achtergelaten terwijl het eten maar 5000 koste die twee koks waren er helemaal van onder de indruk maar het was het echt waard. Eenmaal weer terug heb ik een man gevraagd wie er nog naar santa marta ging en hij wees een man met een grote truck aan en vroeg of ik met hem mee naar beneden mocht rijden tegen betaling natuurlijk dat wou hij wel en ongeveer een uur later werd ik afgezet bij de snelweg waar ik moest wachten op een bus er rijd hier zoveel openbaar vervoer dat er heel snel wen busje voor mij klaarstond en na dik een uur kwam ik weer bij mijn hostel aan. Ik heb nog 1 drankje aan de bar gedaan en ben lekker voldaan mijn bedje ingedoken